eindelijk bouwmaterialen - Reisverslag uit Kinawahan, Filipijnen van Marjo Nijssen - WaarBenJij.nu eindelijk bouwmaterialen - Reisverslag uit Kinawahan, Filipijnen van Marjo Nijssen - WaarBenJij.nu

eindelijk bouwmaterialen

Door: Marjo

Blijf op de hoogte en volg Marjo

03 Februari 2014 | Filipijnen, Kinawahan

Op zondag 26 januari hebben we eindelijk de eerste ( en hopelijk niet de laatste ) lading bouwmaterialen kunnen uitdelen. We zitten inmiddels al 3 maanden na de verwoestende storm en een groot deel van de lokale bevolking woont nog steeds gewoon buiten waar de ene na de andere tropische regenbui naar beneden komt ( 20 tot 200 mm per dag ). Wegens de beperkte middelen die we ter beschikking hebben, hebben We eerst geïnventariseerd welke gezinnen onze hulp het hardste nodig hadden. We zijn hier bij uitgegaan van de combinatie gezinssamenstelling, gebrek aan inkomsten, aanwezige schade (vaak totaal) en de waarschijnlijkheid van het ontvangen van hulp uit andere bronnen zoals in het buitenland werkende familieleden. Ik kan u wel vertellen dat het resultaat uit deze analyse niet minder dan bedroevend is gebleken en dat we lang niet alle gezinnen afdoende kunnen helpen. Van de 500 gezinnen hebben we er nu 150 kunnen helpen met stalen dakplaten of multiplexplaten om muren te kunnen bouwen. We hopen dat we nog meer financiële middelen ter beschikking krijgen zodat we in de nabije toekomst nog meer gezinnen op weg kunnen helpen. ( zeer speciale dank aan het adres van Piet en Peter, zonder hun hulp hadden wij dit niet kunnen doen )

Verslag uit: Filipijnen, Kinawahan

Kinawahan hulp na de tyfoon Haiyan

Helemaal uitlezen s.v.p.

Dit is dus geen reisverslag deze keer maar het verhaal van de noodhulp aan het Kinawahan op Cebu in de Filippijnen.

Kinawahan is het dorpje waar mijn vrouw Marilyn, de moeder van Joey en Davy Nijssen vandaan komt. Het dorp heeft de tyfoon Haiyan vol op zijn dak gehad helaas, gelukkig is de zee hier niet aan land gekomen zoals in Tacloban, maar dat was dan ook niet nodig om het dorp volledig te vernielen.

Met de huizen zijn ook hier alle voedsel voorraden tot nul gereduceerd, de rijst is nat geworden in de storm ( en die begint dan bij 32 graden binnen enkele uren te schimmelen ) alle gewassen in de tuin zijn verloren ( hier hebben we het dus letterlijk over de "moes"tuin, ik maak er maar een grapje over want verder valt er dus niet veel te lachen ). Verder ligt de stroom voorziening lam en hiermee ook de waterleiding.

momenteel ben ik bezig om voldoende geld bijeen te krijgen om de inwoners van Kinawahan ( +/- 900 ) weer van de eerste levens behoefte te voorzien, drinkwater en rijst. dit kan niet wachten op de algemene hulpverlening want Kinawahan ligt dus op Cebu aan het einde van de lijn. Ik kan dit uiteraard niet alleen bekostigen en vraag hiervoor jullie hulp ! Indien u heil ziet in mijn pogingen en u wild mij helpen te helpen dan graag uw bijdrage storten op het volgende rekening nummer

NL40 INGB 0002 7159 79 ten name van M.J.H. Nijssen
onder vermelding van Kinawahan

Nog even voor de duidelijkheid : het geld wat ik hier op ontvang is niet bestemd voor onze eigen familie maar voor "alle" inwoners van het dorpje Kinawahan.